Széchenyi 2020

  • A projekt címe: Iskolai  és óvodai szociális segítő tevékenység fejlesztése a kunszentmártoni járásban
  • A kedvezményezett neve: Kunszentmártoni Szociális Ellátási Központ
  • A projekt azonosító száma: EFOP-3.2.9-16-2016-00047
  • A szerződött támogatás összege: 40 millió Ft
  • A támogatás mértéke (%-ban): 100%
  • A projekt tartalmának bemutatása: A támogatási kérelemben foglalt tevékenységek megvalósításával alapvető célunk a köznevelés eredményességének, hatékonyságának és hátránykompenzáló szerepének javítása, annak érdekében, hogy a köznevelésből kikerülő gyermekek az életben meg tudják állni helyüket, sikeresek legyenek.

A projekt átfogó célja az elsődleges prevenció megerősítése, annak érdekében, hogy az óvodás és iskolás gyermekek, fiatalok szociális jóléte, életminősége javuljon.

A projekt közvetett célja az óvodai és iskolai szociális segítés feladatellátás feltételinek, szakmai tartalmának megteremtése. A köznevelési intézményekben az óvodai és iskolai segítés, mint professzionális szociális, gyermekjóléti szolgáltatás megjelenése.

A projekt közvetlen céljai:

  • Az óvodai és iskolai szociális segítő tevékenység eszköztárának kialakítása, adaptálása az adott intézményen belül felmerült problémákra reagálva, azaz a helyi viszonyokhoz illeszkedően.
  • A szociális segítő tevékenység programjának kialakítása, mely magában foglalja a szolgáltatás nyújtásának megtervezését, szervezését, a tevékenységek kialakítását az adott intézményre vonatkozóan, valamint a kompetens szakemberek bevonását is.
  • Szakmai együttműködési rendszer kialakítása a család és gyermekjóléti központok és a köznevelési intézmények között.

A fenti célok elérésének kulcseleme a szociális segítő munkatársak napi szintű jelenlétének biztosítása a köznevelési intézményekben.

A szociális munkások napi szintű jelenléte, tevékenysége a hangsúlyt a prevencióra helyezi, segít a veszélyeztetettség kialakulásának megelőzésében, kompetenciát fejleszt, közvetít a gyermek és a szülő, a szülő és a tanár, illetve a gyermek és a tanár között, a konfliktusok megoldása érdekében, továbbá kapcsolatot épít és tart a társintézményekkel. A szociális szakember bevonása kiegyensúlyozottá teszi a köznevelési intézmény belső életét, segíti a gyermekek szocializációját és javítja az iskolai teljesítményképességüket is.

Az óvodai és iskolai szociális segítő az a személy, aki rendelkezik azokkal az ismeretekkel, készségekkel, amelyek lehetővé teszik számára, hogy a gyermek fejlődését veszélyeztető problémákat korán felismerje, és azok elhárítása érdekében hatékony segítséget nyújtson az érintettek számára.

A szociális segítő munka során nyújtott általános és speciális szolgáltatások kiemelt célja, a szociális munka módszereinek és eszközeinek felhasználásával az óvodás és iskoláskorú fiatalok egészségfejlesztése, sikeres iskolai előmenetelük támogatása, illetve veszélyeztetettségük megelőzése.

A szociális segítő munkatársak hatékonyságának záloga az egyszerűen, helyben igénybe vehető szolgáltatásokban rejlik. Alapvető elvárás a szociális munkatársakkal szemben a változásokra való gyors és rugalmas reagálás, az innovatív megoldások alkalmazása, a célcsoporttagra szabott eszközök, módszerek alkalmazása.

A fenti problémák megoldásában kulcsszerepet játszik az óvodai és iskolai szociális segítő munkatárs. A szociális segítő alapvető feladata a gyermekek, fiatalok veszélyeztetettségének megelőzése, az egészségfejlesztésben való közreműködés és a prevenció. A szociális segítő aktív részvevője kell, hogy legyen a gyermekvédelmi jelzőrendszer működésének, illetve a felmerülő életvezetési, szociális problémák megoldásához szükséges segítséget nyújtania az óvodásoknak, iskolásoknak, igény szerint pedagógusoknak, nevelőknek, oktatóknak, szülőknek, a célcsoport tagoknak.

A fenti célok elérése érdekében meghatározásra kerültek a projekt célcsoportjai, melyek az alábbiak:

A projekt közvetlen célcsoportja a Kunszentmárton Szociális Ellátási Központ dolgozói, szociális segítő munkatársai.

A projekt közvetett célcsoportjai:

  • A Kunszentmártoni járás településeinek az óvodáiba, az általános iskoláiba és a középfokú köznevelési intézményeibe járó gyermekei, fiataljai.
  • A felsorolt intézményeken keresztül érintett szülők, nevelőszülők és gondviselők.
  • A felsorolt intézményeken keresztül érintett óvodapedagógusok, pedagógusok, az érintett köznevelési intézmények közösségei pl.: nevelőtestület; szülői munkaközösség; iskolai, illetve óvodai csoportok.
  • A projekt befejezési dátuma: 2019. 03. 31.